Search
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
    Search in comments
    Filter by Custom Post Type

هفته بیست و چهارم بارداری-هفته 24-هفته بیست و چهار-هفته24

وضعیت جنین

در این مرحله از بارداری مغز جنین به رشد خود ادامه می دهد، از طرفی  جوانه های چشایی و ریه ها هم به تکامل خود ادامه می دهند.  در ریه ها  انشعابات و سلول های  سازنده ی سورفکتانت بوجود می آید، [ ماده ی شیمیایی که برای باز شدن  کیسه  های کوچک هوایی ( آلوئول ها)  وقتی که کودک شما در خارج از رحم است، لازم می باشد. ] اگر در این مرحله از بارداری، جنین نارس باشد، کمبود سورفکتانت می تواند مشکلاتی تنفسی ایجاد کند ( زجر تنفسی جنینی). موهای روی اسکالپ ( پوست سر)، هنوز رشد می کنند و جنین به فروبردن مایع آمنیوتیکی به داخل ریه ها ( به صورت تمرینی برای تنفس پس از تولد ) ادامه می دهد.

وضعیت مادر

شما در هفته 24 بارداری هستید. زمان فوق العاده ای در دوران بارداری است. در این ایام علائم سخت بارداری را پشت سر گذاشته اید و اخبار بچه دار شدنتان را به همه میدهید. در طول این 24 هفته شاید سختی هایی را کشیده باشید اما علائم بارداری و مشکلات آن کاهش یافته است. همزمان جنین شما در حال رشد و تکامل است. شاید در این زمان شما بیشتر احساس می کنید که باید استراحت کنید. خودتان را مشغول آماده کردن اتاق نوزاد آینده تان کنید تا فکر خستگی و کسلی از شما دور شود.

در هفته بیست و چهارم بارداری شما احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم دارید. این درد ناشی از لیگامنت های شکم شما است زیرا جنین در حال رشد هست همچنین یزرگ شدن رحم باعث فشار به معده شده و نمی گذارد که معده عمل هضم و جذب را درست انجام دهد و شما احساس درد میکنید. در هفته بیست و چهارم بارداری شما ضربات دست و پای کوچک جنین خود را حس می کنید. اگر این انقباضات شکم زیاد شد و آزاردهنده به پزشک خود اطلاع دهید. البته اکثر این انقباضات برای جنین شما خطرناک نبوده و منجر به سقط جنین و یا زایمان زودرس نمی شود

 

 

یکی از علائم آزار دهنده دوران بارداری در این هفته از بارداری پیدا میشود. شما احساس گرفتگی بینی می کنید و یا سردردی شبیه سردرد سرماخوردگی مخصوصا در تمام طول شب دارید. این علائم در هفته بیست و چهارم بارداری به لیست علائم شما افزوده میشود. افزایش جریان خون در بدن باعث متورم شدن غشای عروق میشود. همه مادران این علائم را درهفته بیست و چهارم بارداری ندارند اما اگر شما این علائم را داشتید نگران نباشید گذرا است. می توانید از قطره سالین برای شست و شوب بینی خود استفاده کنید. بعد از تولد نوزاد کلیه این علائم ناپدید می شود.

احساس افسردگی در هفته بیست و چهارم بارداری

نباید انتظار داشته باشید که در هر هفته از دوران بارداری احساس خوشحالی و شادمانی کنید. در هفته بیست و چهارم بارداری برخی روزها بسیار پرانرژی و شاداب هستید طویکه قادر هستید هر کاری را انجام دهید اما در برخی روزها بسیار کسل و کم انرژی می شوید طوریکه حوصله انجام هیچ کاری را نخواهید داشت. مقداری ناراحت و افسرده بودن در این هفته از بارداری طبیعی است اما اگر خیلی این حالتان شدت یافت به پزشک خود اطلاع دهید. شاید یک مشکل جسمی پشت مسئله افسردگی شما باشد.با اینکه شما احتیاج دارید که با یک نفر صحبت کنید. این علائم خیلی شایع نیست و در همه افراد اتفاق نمی افتد. با سایر علائم هفته بیست و چهارم بارداری آشنا شوید.  سعی کنید لباس راحت بپوشید و از سوتین هایی که باعث اذیت شما می شود و یا تنگ هستند بپرهیزید . لباس های تنگ و مدل دار زیر را بگذارید بعد از تولد نوزاد خود استفاده کنید زیرا در این ایام مخصوصا از هفته بیست و چهارم بارداری باید شرایط را برای خودتان آنجا که می توانید فراهم کنید.

فعالیت های این هفته

این هفته زمان آن رسیده که کمی شاد باشید تمام اذیت هایی که از اول بارداری متحمل شده اید را فراموش کنید و خود را شادمان کنید. در این ایام برای خوردن غذا با دوستان خود قرار ملاقات بگذارید. اطرافیان خود را از بارداری و اخبار باردار شدنت باخبر کنید. ماساژ پا گزینه خوبی برای این هفته بشمار می رود. یک شام خوب برای همسرتان آماده کنید و از او برای حمایت هایش تشکر کنید. مقدار دراز بکشید و کتاب بخوانید و مقدار کمی شکلات بخورید. تمام این کار ها باعث خوشحال شدن بیشتر شما در هفته بیست و چهارم بارداری شما میشود.

فیلم هفته بیست و چهارم بارداری

 

 

کاربران گرامی در صورتیکه در پخش آنلاین ویدیوها مشکل داشتید لطفاً از یکی از مرورگرهای زیر استفاده نمایید

Mozila Firefox

 

تغذیه

شما به راحتی می‌توانید برای تغذیه بارداری خود برنامه ریزی کنید. ما در اینجا چند اصل را که برای تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری باید در نظر بگیرید برای شما آورده ‌ایم:

 کیف، کشو، ماشین و یخچال خود را از مواد غذایی سالم مانند کراکر گندمی، سیب، ماست کم چرب، پنیر یا آجیل پر کنید.سه وعده غذای کم و اسنک‌‌ هایی سالم را برای میان وعده خود آماده کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنید. در فواصل منظمی در روز غذاهای مغذی بخورید تا از گرسنگی شدید که می‌تواند منجر به ویار شود، جلوگیری کنید.مواد غذایی خود را از میان این 5 گروه انتخاب کنید: حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و مواد سرشار از پروتئین. سعی کنید مواد غذایی خود را در هر میان وعده حداقل از دو گروه انتخاب کنید. کودک و بدن شما باید مواد غذایی مختلفی را برای فراهم کردن پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی به دست آورد.به مقدار زیاد آب بنوشید. زیرا برای ساخت بافت‌های جدید، کمک به هضم غذا، و تشکیل مایع آمنیوتیک، آب کافی لازم است. شما باید حداقل 10 لیوان آب در روز بنوشید. برای راحتی این کار، یک بطری پر از آب را همیشه در کنار خود داشته باشید.

(Visited 272 times, 1 visits today)