Search
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
    Search in comments
    Filter by Custom Post Type

هفته پنجم بارداری-هفته پنج - هفته 5-هفته5

وضعیت جنین

در داخل رحم شما، جنین كوچكي به سرعت در حال رشد است. در این مرحله، او تنها به اندازه یك دانه كنجد مي باشد، و بیشتر به یك بچه قورباغه شباهت دارد تا بچه یك انسان؛ این جنین از سه الیه تشكیل شده است )الیه هاي اكتودرم، مزودرم و اندودرم( كه بعدا اندامها و بافتهاي بدن او را تشكیل مي دهند. بخشي از سلولهاي این جنین در حال ایجاد اندامهاي بزرگ بدن مانند كلیه ها و كبد هستند و مجراي عصبي او نیز در ابتداي مسیر رشد قرار دارد. این لوله عصبي )كه بعدا مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات كودك شما را به وجود خواهد آورد(، در الیه باالیي كه اكتودرم نامیده مي شود، رشد مي كند. همچنین، این الیه، نهایتا پوست، مو، ناخنها، غده هاي سینه، غده هاي عرق و همچنین میناي دندان كودك را تشكیل خواهد داد. شكل گیري قلب و سیستم گردش خون او در الیه میاني یا مزودرم، آغاز مي شود. در این هفته حفره هاي قلب كوچك او شكل مي گیرند و قلب او شروع به تپش و پمپ كردن خون خواهد كرد. مزودرم ماهیچه ها، غضروفها، استخوان و بافتهاي زیرپوستي او را نیز شكل خواهد داد. الیه سوم یا اندودرم در تشكیل ریه ها، روده ها، سیستم اولیه ادراري، و همچنین تیروئید، كبد و لوزالمعده نقش خواهد داشت. در همین حال جفت اولیه و بند ناف، كه مواد غذایي و اكسیژن را به كودك شما مي رسانند در حال فعالیت هستند.

وضعیت مادر

در صورتي كه نشانه ها و بیماریهاي ناشي از حاملگي تا كنون بروز نكرده باشند، در این هفته بالاخره خود را نشان خواهند داد. شاید شما هم مانند بسیاري دیگر از زنان، دچار تهوع و استفراغ )كه ممكن است در زمانهایي غیر از صبح نیز رخ بدهد(، درد سینه، خستگي، و تكرر ادرار شوید. همه این موارد طبیعي هستند، همه آنها ممكن است شما را اذیت كرده و به ستوه آورند، اما از سوي دیگر این اتفاقات نیز بخشي از حاملگي هستند و هیچ كدام دائمي نبوده و براي همیشه باقي نخواهند ماند. افرادي كه اطراف شما هستند هیچ نشانه اي از رشد حیرت انگیزي كه درون بدن شما در حال رخ دادن است نمي بییند.

 

 

بهتر است برنامه منظم ورزشي خود را ادامه دهید، یا در صورتي كه چنین برنامه اي نداشتید آن را آغاز كنید. ورزش به شما كمك مي كند تا میزان كشیدگي طبیعي عضالت خود، قدرت آنها و میزان استقامت و تحمل آنها را به حد مناسبي برسانید. بعالوه، ورزش به شما كمك خواهد كرد تا با اضافه وزني كه تحمل مي كنید، كنار بیایید و براي مواجهه با مراحل سختتر حاملگي آماده شوید. همچنین در صورتي كه یك برنامه منظم ورزشي براي خود تنظیم كنید، پس از زایمان درخواهید یافت كه بازگشت به حالت طبیعي برایتان راحت تر خواهد بود. یك فعالیت ورزشي متعادل و بي خطر را كه دوست دارید، انتخاب كنید پیاده روي و شنا، انتخابهاي مناسبي براي خانمهاي باردار هستند.

فعالیت های این هفته

یك پزشك یا ماما انتخاب كنید و با او قرار مالقات بگذارید. براي آماده شدن جهت معاینه، اولین روز از آخرین دوره پریود خود را یادداشت كنید )این كار براي تعیین زمان تقریبي تولد كودك الزم است(، و سپس یك لیست از سواالتتان تهیه كنید. در مورد سابقه پزشكي، از اقوام خود و شوهرتان پرس و جو كنید. ممكن است پزشك از شما درباره بیماریهاي مزمن یا ناهنجاریهاي ژنتیكي در هر دو خانواده سوال كند.

فیلم هفته پنجم بارداری

 

 

کاربران گرامی در صورتیکه در پخش آنلاین ویدیوها مشکل داشتید لطفاً از یکی از مرورگرهای زیر استفاده نمایید

Mozila Firefox

 

تغذیه

 به خاطر بسپارید که رژیم غذایی متعادل به معنی خوردن یک نوع غذا نیست. شما باید غذاهای متفاوتی را برای دریافت مواد مورد نیاز بدنتان، مصرف کنید. برای یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید. حال زمان آن است که بدن خود را هیدراته کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. شما همچنین می‌توانید شیر، آب میوهای 100 % طبیعی یا اسموتی میوه‌ای کم چرب مصرف کنید. به محض آگاهی از بارداری خود، باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را آغاز کنید. خوردن میزان قابل توجه ویتامین ث می تواند بسیار مفید باشد چرا که اندام های جنین به سرعت در حال رشد است و این ویتامین کمک شایانی به جنین و رشد وی خواهد کرد.منابع ویتامین ث عبارتند از: پرتقال، فلفل قرمز،کیوی و غیره

ویتامین D نیز برای رشد نوزاد شما بسیار مورد نیاز است. پیاده روی روزانه 15 دقیقه در زیر نور خورشید منبع مناسبی برای کسب این ویتامین می باشد. به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر بیشتر و به همان نسبت منیزیم و کرومیوم بیشتری را به رژیم غذایی خود راه می‌دهید. به علاوه زینک، روی، ویتامین ای و ویتامین ب6 خود را فراهم می‌کنید. غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس دار مصرف کنید.

 

 

 

 

 

 

(Visited 168 times, 1 visits today)